Týždenník občanov okresu Stropkov a okolia - ESpektrum
Close this search box.

Kam na výlet…? Palota…

palota3

Lupkovský a Laborecký priesmyk, Palotská jedlina na hranici s Poľskom je národná prírodná rezervácia

Lupkovský a Laborecký priesmyk sa nachádza na severnom hrebeni Laboreckej vrchoviny v okrese Medzilaborce, a  sú súčasťou slovensko-poľskej štátnej hranice. Prechádza nimi medzinárodná turistická trasa E3. V Lupkovskom priesmyku sa nachádza Lupkovský železničný tunel, ktorým sa dá prejsť peši do Poľska. Laborecký priesmyk je súčasťou slovensko-poľskej štátnej hranice. Priesmykom vedie asfaltová cesta z obce Palota do poľskej obce Komancza.

Náročnosť a dĺžka trasy

Náročnosť tejto trasy závisí od ročného obdobia. V zime, v snehu sa samozrejme ide ťažšie, i keď sú niektoré úseky prechodené. Avšak je to krásna túra, najmä v zime. Jej náročnosť určuje i jej dĺžka cca 15 km, z toho 3,7 km vedie po asfaltovej ceste pri návrate do východzieho bodu. Dá sa zvládnuť za 4 – 5 hodín.

Informácie o trase

Trasa sa začína v obci Palota pri smerovke turistických trás, pokračuje po zelenom značení popri maštaliach a smeruje do lesa. Ide sa po lesnej ceste, i v zime schodnej, nakoľko je sneh udupaný od áut, ktoré tam občas prejdú. Približne 1,5 hodiny kráčate po ceste nádhernou prírodou, miniete závoru so zákazom vjazdu a pokračujete až ku križovatke ciest, ktorú označuje tabuľa s informáciami o cezhraničnej cyklotrase. Naša trasa odbočuje vpravo až ku železničnej trati. V mieste, kde stojí  bývala malá budova železníc (Tunelárka) je potrebné zísť z cesty a odbočiť doľava a ísť po železničnej trati. Asi po 600 metroch sa spoza zákruty ukáže Lupkovský tunel. Pred tunelom vľavo vedie cestička až nad tunel do Lupkovského priesmyku. Tu sa nachádza útulňa, tzv. Vlčia búda. Dá sa v nej prespať. Vedľa je ohnisko i drevený stôl s lavicami.

palota1

Poľská turistická značka ukazuje smer do Szwejkova v Lupkowe, kde je agroturistická ubytovňa a milá pani domáca. Naša trasa však pokračuje po červenej turistickej značke smerom na Stredný hrb a Paseky, po štátnej hranici s Poľskom. Približne po pol hodine chôdze nás trasa zavedie k turistickému smerovníku Siwakowska Dolina, kde sa chodník stáča vpravo a naskytne sa nám pohľad na Palotskú jedlinu (chránené územie s pôvodným výskytom jedle). Tento úsek je nádherný v každom ročnom období, no v zime má svoje „zimné čaro“. Od smerovníka Siwakovska dolina až do Laboreckého priesmyku vedie pohodový chodník, so striedavým miernym klesaním i stúpaním, približne 1 hodinu. Asi kilometer pred Laboreckým priesmykom stojí ďalšia útulňa s ohniskom a miestom na odpočinok.

Laborecký priesmyk je súčasťou slovensko-poľskej štátnej hranice, je tam parkovisko. Odtiaľ vedie trasa asfaltovou cestou do obce Palota (cca 3,7 km). Je to stále z kopca, s nádhernými výhľadmi, pretože sa prechádza serpentínami, ktoré obklopujú lúky a pasienky. Pred obcou, po ľavej strane, je vojnový cintorín z prvej svetovej vojny a priamo v strede obce tank z druhej svetovej vojny. Odtiaľ je to iba pár metrov k smerovníku, kde sa trasa začala.

Zaujímavosti

palota2

Zaujímavostí je na tejto trase niekoľko. Popri trase sa nachádzajú dve studničky,  jedna z nich tesne pred tunelom. Miest na odpočinok je tiež viacero a sú priamo na trase. Najväčšou zaujímavosť je tunel, ktorý meria 416 metrov. V súčasnosti ním vlaky nepremávajú, no je osvetlený. Dá sa ním prejsť do Lupkowa (do už spomínaného Szwejkova), prípadne na chatu „Na Koncu Swiata“, kde sa dá prespať, či stanovať. Palotská jedlina na hranici s Poľskom je národná prírodná rezervácia v správe štátnej ochrany prírody CHKO Východné Karpaty. Nemá určené ochranné pásmo. Na trase sa nachádzajú dve útulne (ešte je i tretia na pokračovaní turistickej trasy po slovensko-poľskej hranici, smerom na Paseky). Vyrobili ich a starajú sa o ne členovia Klubu biatlonu Medzilaborce. Niektoré hraničné úseky sú v zime zjazdné na bežkách.